Friday, December 9

Mari Lihat Gerhana ^_^

As Salam..

hype dude!! haha.. 
oke.. tadi bapak aku kate malam ny ade gerhana.. da semangat da nak tgk gerhana bulan.. tibetibe,, ta jadi pulak.. salah tarikh rupe nye.. gerhana yang sebetulnya akan berlaku pada 10/12/2011.. oke lawak mega bukan.. tape2.. ada hikmahnyer.. insyaAllah.. ^^


Fenomena Gerhana Bulan


Subhanallah!! menakjubkan bukan fenomena ini.. betapa indahnya aturan tuhan pencipta langit dan bumi..
Inilah kebesaran Allah SWT yang mesti kita diam sesaat memikirkan seperti sabdaRasulullah SAW : 

Sesungguhnya matahari dan bulan adalah tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Kedua-duanya tidak gerhana disebabkan matinya seseorang atau disebabkan lahirnya. Tetapi kedua-duanya merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah menakutkan hamba-hambanya. Apabila engkau melihat perkara tersebut hendaklah engkau solat dan berdoa sehingga gerhana itu hilang pada padangan“. (HR. Bukhari dari Abi Barkah).

jadi,, apabila kita melihat gerhana,, kita disunatkan menunaikan solat sunat gerhana atau solat sunat khusuf.. menurut sumber hasil daripada carian di Google,, cara untuk solat sunat khusuf adalah seperti berikut::

-------------->Setiap rakaat dua qiyam (berdiri), dua kali Fatihah, dua rukuk dan dua sujud. Jadi setelah membaca Fatihah dan surah pada rakaat pertama terus rukuk, bagun dari rukuk, berdiri, terus membaca Fatihah yang kedua dan juga surah. Seterusnya rukuk, bangun dari rukuk dan terus sujud dua kali seperti biasa. Setelah itu berdiri untuk rakaat kedua, baca Fatihah dan surah, rukuk, bagun dari rukuk, Fatihah dan surah, rukuk, bangun dari rukuk dan terus sujud seperti biasa. Dengan itu solat kusuf itu terdiri dari 4 kali Fatihah, 4 rukuk, 4 berdiri, 4 sujud dan satu salam.


oleh itu,, mukminin dan mukminat, muslimin dan muslimat digesa untuk menunaikan solat sunat ini pada malam esok, 10/12/2011.. semoga mendapat keberkatan daripada Allah SWT.. insyaAllah..
Sekian.. ^_^

No comments:

Post a Comment